Andelen af piger optaget på it-uddannelser i Danmark er faldende
Undersøgelse fra DI Digital afdækker en ny, kedelig udvikling
En ny analyse fra Dansk Industri viser, at andelen af kvinder optaget på it-uddannelserne er faldet fra 33 % i 2023 til 31 % i 2024. Dette er bekymrende, da kønsbalancen i it-branchen allerede er skæv. Tidligere fremgang skyldtes ikke en stigning i kvindelige ansøgere, men snarere færre optagne mænd.
DI Digital foreslår økonomiske incitamenter for uddannelsesinstitutioner, der opnår bedre kønsbalance, samt øget fokus på mangfoldighed og ligestilling i ungdomsuddannelser og grundskolen.
Andelen af kvinder på STEM-uddannelser samlet set har ligget stabilt mellem 32 % og 34 % siden 2019, men der er sket en reel tilbagegang på it-området i 2024. Antallet af optagne kvinder er kun steget med et par hundrede siden 2019, hvilket rejser spørgsmål om effekten af de nuværende tiltag. DI Digital foreslår tre politiske initiativer: økonomiske incitamenter til videregående uddannelsesinstitutioner, øget fokus på mangfoldighed og ligestilling i ungdomsuddannelser og grundskolen, samt obligatorisk teknologiforståelse og praksisfaglighed i folkeskolen og gymnasiet.
Hvorfor er det vigtigt?
Den vedvarende kønsubalance inden for it-uddannelserne kan skyldes flere faktorer. For det første kan stereotype opfattelser af it-branchen som en mandedomineret sektor afskrække kvinder fra at søge ind. Derudover kan manglende rollemodeller og netværk for kvinder inden for it bidrage til, at færre kvinder vælger denne vej.
Empiriske studier viser, at øget diversitet inden for it er fordelagtigt for udviklingen af bedre digitale løsninger. Diversitet bringer forskellige perspektiver og ideer til bordet, hvilket kan føre til mere innovative og brugervenlige produkter. Derfor er det afgørende at skabe et inkluderende miljø, hvor alle føler sig velkomne og værdsatte.
For at ændre denne tendens bør der sættes ind allerede i grundskolen med obligatorisk teknologiforståelse og praksisfaglighed, som kan vække interesse for it blandt piger. Derudover bør uddannelsesinstitutioner belønnes økonomisk for at opnå konkrete resultater i forhold til kønsbalance. Kun ved at tage disse skridt kan vi sikre en mere ligelig kønsfordeling og dermed bedre digitale løsninger i fremtiden.
Links
Læs DI's udspil til øget kønsbalance: Vejen til et mere mangfoldigt og kønsbalanceret uddannelsessystem - DI