Forældreundersøgelse: Danske forældre vil gerne have skolefaget Teknologiforståelse gjort obligatorisk

DM Digi - den digitale søjle i fagforeningen DM - bekymrer sig sammen med danske forældre over risikoen for at skabe A- og B-hold blandt børn og unge i forhold til digitale kompetencer

 

Fagforeningen DM har længe talt for styrkelse af digitale kompetencer hos børn og unge. I en ny 'forældreundersøgelse' har man høstet svar fra danske forældre til børn i alderen 0-17 år på hvordan teknologiforståelse imødeses som skolefag - obligatorisk, tak - og andet. Ved (blot) at tilbyde det som et valgfag i udskolingen er der risiko for, at langt fra alle børn lærer det fremtiden vil kræve af dem. I debatten om teknologiforståelse som valgfag høres det ofte, at der kan være en skævhed i hvilke børn der ender med at tage faget, førende til et A-og B-hold hvad angår digitale kompetencer. Og dét vil være ikke blot synd, men direkte skidt.

Af DM's undersøgelse fremgår, at et markant flertal af forældrene mener, at skolen har et (med)ansvar for at sikre børn lige adgang til at opnå digital teknologiforståelse. De anser digitale kompetencer på linje med at kunne læse, skrive og regne, og altså at faget digital teknologiforståelse bør være obligatorisk. .

Bliv klogere på flere resultater og find den fulde undersøgelse hos DM Digi,

EU funded project