Vi svigter de ressourcesvage, hvis teknologiforståelse ikke er for alle

Hvis vi ønsker, at børn og unge skal mestre digitale teknologier, skal faget teknologiforståelse være obligatorisk for alle i folkeskolen, skriver Sine Zambach, Jan Damsgaard og Michael E. Caspersen i en debat i Altinget.

Skoleelever computer
I februar publicerede Folketinget deres "Aftale om ambitiøs og ansvarlig strategi for Danmarks digitale udvikling". Aftalepartierne blev her enige om at udmønte i alt 740,1 mio. kr. i perioden 2024-2027 til at fremme den digitale udvikling i Danmark, hvoraf 160 millioner skulle gå til teknologiforståelse i folkeskolen. Om end Den Nationale Alliance for Digital Teknologiforståelse ser dette som positive nyheder, har de efterspurgt mere konkrete strategier og indsatser. Læs vores artikel om aftalen her

I forlængelse af Folketingets aftale har Michael E. Caspersen, Jan Damsgaard & Sine Zambach bragt en yderst relevant artikel i Altinget. I artiklen pointerer de, at uden et selvstændigt obligatorisk fag vil der være mange - og særligt børn af ressourcesvage forældre, der bliver efterladt uden de nødvendige og fundamentale digitale kompetencer. Herunder kan du læse en opsummering af deres råd og bekymringer.

Med de nye tiltag fra undervisningsministeriet vil det formentlig kun være en lille gruppe, der vil lære om teknologiforståelse, kunne skabe teknologi og undre sig over den. Som aftalen er lige nu, kommer elevernes teknologiforståelse til at afhænge af om deres lærer magter at integrere teknologiforståelse i et andet fag.
Teknologiforståelse er et fag i sin egen ret – et nyt sprog, der skal læres ligesom dansk og engelsk, og derfor bør det være obligatorisk.
I et større perspektiv mister vi den næste generation af teknologiskabere, fordi vi som et af de eneste udviklede lande ikke tager det seriøst som et digitalt håndværk.


Hvis børn og unge skal mestre digitale teknologier, skal faget teknologiforståelse være obligatorisk for alle i folkeskolen.
Teknologiforståelse integreret i andre fag og udbudt som valgfag i udskolingen er et stort skridt i den rigtige retning.
Erfaring viser dog, at det i højere grad vil være drenge, der vælger valgfaget i udskolingen. Er faget derimod obligatorisk kan man på sigt håbe at flere kvinder ved starte karriere i Tech-branchen, der i dag har en skæv køns fordeling. 


AI er kommet for at blive 

Danske børn mangler forståelse for hvad de kan med teknologi og hvad det bør bruges til.
Uanset socialklasse og køn skal alle elever lære om og kunne forholdes sig til de teknologier (kunstig intelligens, chatbots og it-systemer), der bliver en større og større del af samfundet.

Kunstig intelligens kan bruges både til snyd og til at understøtte læring.Det er dog ofte snyd der fremhæves, de voksne opfordrer derfor ofte til ikke at bruge det. Men AI er kommet for at blive og vil blive en del af alle borgeres hverdag og arbejdsliv i fremtiden. Vi svigter vores børn og unge ved ikke at undervise dem i teknologiforståelse. De skal forstå, hvornår AI bidrager til læring og til at skabe et produkt, og hvornår de skal bruge andre redskaber.


Sådan bliver det obligatorisk 

Sine Zambach, Jan Damsgaard og Michael E. Caspersen foreslår, at der på sigt undervises i teknologiforståelse som obligatorisk selvstændigt fag allerede fra 1. klasse, hvor teknologi-nysgerrigheden er høj og fortsætter gennem mellemtrin og udskoling, hvor de unge får flere og bedre forudsætninger for at diskutere og forholde sig til teknologien. Flere undersøgelser viser, at der er mindre kønsforskel i teknologi-interessen i indskolingen og på mellemtrinnet, så det vil være ærgerligt, hvis børnene ikke lærer om faget tidligt.

De foreslår en gradvis udrulning. De foreslår, at de første tre-fire år skal der undervises i teknologiforståelse udelukkende på 2., 5. og 8. klassetrin.
Hermed kan de unge komme gennem relevant indhold, og lærerne kan få erfaring med pensum.

Efter en prøveperiode, hvor lærerne sideløbende bliver opkvalificeret, og undervisningsmaterialet bliver videreudviklet, kan det selvstændige, obligatoriske fag rulles ud på alle klassetrin fra 1.-9. klasse. Prøveperioden skal selvfølgelig følges tæt af blandt andet Videncenter for Digital Teknologiforståelse.
En ekstra gevinst ved et selvstændigt fag er, at skolerne får kompetencer og redskaber og kan være med til at finde frem til, hvordan nye teknologier kan understøtte læring.
Faget skal derudover udprøves i 9. klasse for at blive taget seriøst.

Ved ikke at gøre faget obligatorisk, risikerer vi øget ulighed blandt børn og unge; særligt børn af ressourcesvage forældre, der bliver efterladt uden de nødvendige og fundamentale digitale kompetencer. Nogle familier, lærere, børn og unge vil måske selv gå på nettet og tilegne sig kompetencer og viden, men den viden vil ofte være biased.


Om forfatterne:

- Michael E. Caspersen, Direktør, It-vest, adjungeret professor, Institut for Datalogi, AU, digital vismand i ATV.
- Jan Damsgaard, Professor, Institut for Digitalisering, CBS, medlem af SMV:Digital, ATV Digital vismand.
- Sine Zambach Adjunkt, CBS, ATVs faglige dataetiske råd.
EU funded project