Succesfuld digitalisering afhænger af medarbejder inddragelse
Digitalisering handler først og fremmest om mennesker, innovation og implementering. Derfor er det helt afgørende, at der samarbejdes tæt om de digitale indsatser på tværs af virksomhedens afdelinger og faggrupper for at skabe forankring og ejerskab hos de medarbejdere, der skal anvende it-systemerne.
Denne artikel er et sammenkog af debatindlægget Kim Stensdal havde i computer world: 'Digital innovation er virksomhedens superkraft - og kun medarbejderne kan sætte den fri' som. Du kan læse den originale artikel her.
Det værste, der kan ske, når man udruller et nyt it-system eller digitalt værktøj er at medarbejderne ignorerer det, fordi de ikke oplever, at det hjælper dem. Men hvordan sikre vi os at medarbejderne bruger it-løsningerne?
Digitalisering handler først og fremmest om mennesker, innovation og implementering. Når it-projekter mislykkes - nogen gange trods den rigtige strategi - skyldes det som regel ikke selve teknologien, men forhastet implementering, dårlig forankring i organisationen eller manglende forandringsledelse.
Eksempelvis sidder nogle virksomheder med en følelse af, at AI-gevinsterne lader vente på sig. Årsagen hertil er, at mange ledelsesbeslutninger om indkøb af AI-teknologi mere var drevet af 'so ein ding'-begejstring end nøgtern, strategisk vurdering af, hvordan AI skulle bringes i spil for at blive et værdifuldt værktøj.
Det er helt afgørende, at der samarbejdes tæt om de digitale indsatser på tværs af virksomhedens afdelinger og faggrupper. Derfor er tværfaglige projektgrupper, med både it-folk og fagspecialister, ofte en god model, fordi det skaber forankring og ejerskab hos de medarbejdere, der skal anvende it-systemet i det daglige.
Ildsjælenes dialog på tværs af organisationen gavner i sig selv digitaliseringen, fordi de fleste af os er mere positivt stemt over for ændringer, vi selv og vores kolleager med har haft indflydelse på.
Et kendetegn ved fremtidens mest succesfulde virksomheder vil være, at ledelsen erkender, at digitalisering først og fremmest handler om mennesker, og at medarbejdernes viden og idéer spiller en afgørende rolle i jagten på det digitale guld.
Det værste, der kan ske, når man udruller et nyt it-system eller digitalt værktøj er at medarbejderne ignorerer det, fordi de ikke oplever, at det hjælper dem. Men hvordan sikre vi os at medarbejderne bruger it-løsningerne?
Digitalisering handler først og fremmest om mennesker, innovation og implementering. Når it-projekter mislykkes - nogen gange trods den rigtige strategi - skyldes det som regel ikke selve teknologien, men forhastet implementering, dårlig forankring i organisationen eller manglende forandringsledelse.
Eksempelvis sidder nogle virksomheder med en følelse af, at AI-gevinsterne lader vente på sig. Årsagen hertil er, at mange ledelsesbeslutninger om indkøb af AI-teknologi mere var drevet af 'so ein ding'-begejstring end nøgtern, strategisk vurdering af, hvordan AI skulle bringes i spil for at blive et værdifuldt værktøj.
Brugerinddragelse er nøglen til god digital ledelse
Det er helt afgørende, at der samarbejdes tæt om de digitale indsatser på tværs af virksomhedens afdelinger og faggrupper. Derfor er tværfaglige projektgrupper, med både it-folk og fagspecialister, ofte en god model, fordi det skaber forankring og ejerskab hos de medarbejdere, der skal anvende it-systemet i det daglige.Digitaliseringen er også stærkt afhængig af en kollektiv og ensartet grundfortælling om, hvorfor man som virksomhed indfører nye it-systemer. Forandring uden meningsfyldt forklaring har det nemlig med at møde modstand.
Tænd de digitale ildsjæle
Derudover er det også en god idé at identificere de rette "digitale ildsjæle" og sikre dem de nødvendige ressourcer til at fremme brugen af nye digitale værktøjer. Det kan hjælpe ledelsen med at få svar på vigtige spørgsmål som:- Hvad er medarbejdernes bedste bud på nye digitale værktøj, der kan gøre arbejdsdagen lettere?
- Hvordan kan digitalisering understøtte vores konkrete arbejdsopgaver og processer?
- Hvordan skal løsningerne fungere i praksis?
Ildsjælenes dialog på tværs af organisationen gavner i sig selv digitaliseringen, fordi de fleste af os er mere positivt stemt over for ændringer, vi selv og vores kolleager med har haft indflydelse på.
Balance mellem styring og medarbejder-innovation
Uden styring risikerer vi, at medarbejdere begynder at bruge nye digitale værktøjer, som IT-afdelingen intet aner om. Det kan skabe problemer, men det er også et godt billede på medarbejdernes nysgerrighed og innovationslyst. Kunsten er at styre den konstruktivt.Et kendetegn ved fremtidens mest succesfulde virksomheder vil være, at ledelsen erkender, at digitalisering først og fremmest handler om mennesker, og at medarbejdernes viden og idéer spiller en afgørende rolle i jagten på det digitale guld.