Engineering Day 2024

Find dit næste undervisningsmateriale her: I uge 45 kan folkeskoleelever i hele Danmark arbejde med naturfaglig viden og bygge prototyper, som løser hverdagsnære problemstillinger.

Folkeskolebørn i gang med et ingeniør arbejde

Engineering Day er et landsdækkende event i uge 45, hvor engagerede folkeskole elever i hele Danmark kan arbejde med naturfaglig viden og -metode, samt bygge prototyper, som løser en virkelig problemstilling. 

Projektet er udarbejdet af Engineer the future. Deres mission er at skabe plads til alle børn og unge i teknologi og science, og arbejde for, at danske virksomheder får adgang til stærke kandidater inden for ingeniør, it og science.

Engineering Day er tiltænkt alle folkeskole elever, derfor er der udarbejdet undervisnings materiale til indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen. Lærervejledninger, elevark, slideshows er alt sammen let tilgængeligt for alle undervisere. Man behøver ikke engang at tilmelde sig for at tilgå materialet - om end det er muligt i slutningen af august, hvis man er interesseret. Ønsker du at få direkte besked om opdateringer kan du Tilmelde dig deres nyhedsbrev her.

I indskolingen kan eleverne i år selv skabe en simpel mekanik ved brug af almindelige hverdagsmaterialer. De skal udvikle og designe deres mekaniske prototype til at lave bevægelse og lyd, som kan skræmme fugle fra at spise bær og andet i køkkenhaver, på altaner mm. Nåede din klasse ikke at være med de tidligere år? frygt ej, på linket her kan du finde tidligere materiale ().

Mellemtrinnets undervisningsmateriale er centreret omkring elevernes arbejdsstillinger ved deres siddeplads. Eleverne skal undersøge højden af deres borde og stole, samt undersøge hvordan hydraulik kan bruges til at skabe en mekanisk prototype, der kan tilpasses forskellige behov i løbet af en skoledag. Find tidligere materiale til mellemtrinnet her.

Engineering Day 2024 for udskolingen har fokus på, hvordan man kan skabe fremdrift uden brug af hjul. Eleverne skal undersøge hvordan kraften fra en batteridrevet motor kan overføres og justeres, og hvordan forskellige bevægelser kan konstrueres mekanisk. Med andre ord: eleverne skal konstruere en motor drevet prototype, der kan bevæge sig fremad uden at køre på hjul. De udvælger et sted eller en situation, hvor deres prototype med fordel kan bruges. Find tidligere forløb her.

Hvem er Engineer the Future?


Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the Future, VIA University College, Københavns Professionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Naturvidenskabernes Hus og Dansk Metal, finansieret af Villum Fonden og Novo Nordisk Fonden

Engineer the Future er Danmarks teknologiske alliance bestående af ca. 50 virksomheder, uddannelsessteder og interesseorganisationer. Deres mission er at skabe plads til alle børn og unge i teknologi og science, og arbejde for, at danske virksomheder får adgang til stærke kandidater inden for ingeniør, it og science.

"Behovet for at børn og unge opnår en grundlæggende forståelse for teknologi og den verden, de lever i, er stigende i kraft af den accelererende teknologiske udvikling. Her spiller de tidlige indsatser og oplevelser en afgørende rolle, da de er med til at sikre den teknologiske dannelse, som er så vigtig. Dertil kommer at behovet for højt kvalificerede ingeniører og specialister i science og it vokser i takt med de udfordringer, vi står over for som samfund." Fortæller bestyrelsesformand Laura Klitgaard.

"[...] Prognoser peger på, at vi i 2030 vil mangle 13.000 kandidater inden for ingeniørfagene, it og science. Samtidig falder årgangene, så der bliver rift om de unge." siger Hans Ubbe Ebbesen adm. direktør. Engineer the Future og deres indsats med Engineering Day er vigtigt i kampen for at forebygge denne udfordring. 



4. november 2024
8. november 2024
Fysisk

 

EU funded project