Europæisk ramme for underviseres digitale kompetencer: DigCompEdu

DigCompEdu er en videnskabeligt velfunderet baggrundsramme, der hjælper med at styre politikken og kan tilpasses direkte til at gennemføre regionale og nationale værktøjer og uddannelsesprogrammer.

Da lærerfagene står over for hurtigt skiftende krav, kræver undervisere et stadig bredere og mere sofistikeret sæt kompetencer end tidligere. Især den allestedsnærværende digitale enhed og pligten til at hjælpe eleverne med at blive digitalt kompetente kræver, at undervisere udvikler deres egne digitale kompetencer.

På internationalt og nationalt plan er der udviklet en række rammer, selvevalueringsværktøjer og uddannelsesprogrammer for at beskrive facetterne af digitale kompetencer for undervisere og hjælpe dem med at vurdere deres kompetencer, identificere deres uddannelsesbehov og tilbyde målrettet uddannelse. Ved at analysere og samle disse instrumenter præsenterer denne rapport en fælles europæisk ramme for underviseres digitale kompetencer (DigCompEdu). DigCompEdu er en videnskabeligt velfunderet baggrundsramme, der hjælper med at styre politikken og kan tilpasses direkte til at gennemføre regionale og nationale værktøjer og uddannelsesprogrammer. Desuden tilvejebringes der et fælles sprog og en fælles tilgang, som vil fremme dialogen og udvekslingen af bedste praksis på tværs af grænserne.

DigCompEdu-rammen er rettet mod undervisere på alle uddannelsesniveauer, fra tidlig barndom til videregående uddannelse og voksenuddannelse, herunder almen uddannelse og erhvervsuddannelse, specialundervisning og ikke-formelle læringssammenhænge. Det har til formål at skabe en generel referenceramme for udviklere af digitale kompetencemodeller, dvs. medlemsstaterne, regionale regeringer, relevante nationale og regionale agenturer, uddannelsesorganisationerne selv og offentlige eller private udbydere af faglig uddannelse.

Du kan hente DigiCompEdu-rammen her. På nuværende tidspunkt findes kompetencerammen kun på engelsk.