Syv anbefalinger til brug af generativ AI i folkeskolen
Børne- og Undervisningsministeriet formulerer anbefalinger til hvordan man i folkeskolen bedst inddrager og anvender generativ kunstig intelligens
- Fælles retning og rammer: Skolerne skal formulere en fælles retning og rammer for brugen af generativ AI.
- GDPR-overholdelse: Løsningerne skal overholde gældende GDPR-regler.
- Dialog og erfaringsudveksling: Understøt dialog og erfaringsudveksling blandt det pædagogiske personale om teknologiens muligheder og begrænsninger.
- Kompetenceudvikling:Prioriter udvikling af det pædagogiske personales viden, færdigheder og didaktiske kompetencer.
- Faglig mening: Anvend kun AI, når det giver faglig, didaktisk og pædagogisk mening.
- Elevdialog: Tal med eleverne om, hvordan, hvornår og med hvilket formål de kan bruge generativ AI i de enkelte fag.
- Forældreinvolvering:Informer forældrene om skolens tilgang til generativ AI.
Eksempler på brug
Der er også tre konkrete eksempler på, hvordan generativ AI kan anvendes i undervisningen, hvilket kan hjælpe lærere med at give eleverne mulighed for at reflektere over teknologiens potentialer og udfordringer.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye understreger vigtigheden af at lære eleverne at bruge AI kritisk og reflekteret, så det bliver et læringsværktøj og ikke et snydeværktøj.
Links
Læs den oprindelige nyhed hos Børne- og Undervisningsministeriet: Syv anbefalinger til folkeskolen: Sådan kan I bruge generativ AI i undervisningen
Hent anbefalingerne (som pdf).Syv anbefalinger til folkeskolen.