Mød vinderne af den europæiske pris for digitale færdigheder 2025!
Dette års vindere afspejler den utrolige mangfoldighed i indsatsen for digitale færdigheder i hele Europa, fra offentlig-private partnerskaber og EU-konsortier af førende tekniske universiteter til lokale skoler, borgergrupper og græsrodsprojekter. Deres resultater viser, hvor levende og innovativt Europas digitale færdigheder er blevet.
Den 12. november i Bruxelles under EDSA25-ceremonien overrakte Henna Virkkunen, ledende næstformand for Kommissionen, Tech Sovereignty, Security and Democracy, og Roxana Mînzatu, ledende næstformand for Kommissionen, Social Rights and Skills, Quality Jobs and Preparedness, den europæiske pris for digitale færdigheder til disse inspirerende initiativer, som hjælper europæerne med at opnå de grundlæggende og avancerede digitale færdigheder, de har brug for.
"Putting Europe at the forefront of new technologies is one of my key missions. For this to happen, enhanced digital skills for our citizens are a crucial condition. We will only succeed if we also attract more women to ICT fields. That is why I am proud to be celebrating EU-wide efforts to enhance digital skills and boost women's involvement in digital.” - Henna Virkkunen
“New technologies, automation, AI: they are already changing how we live, how we learn, how we work. Every European should be empowered to participate in this digital society, and it starts with education, and skills. Boosting our digital skills benefits us all. These awards celebrate the best efforts across Europe to ensure we are equipped for the future, and I wholeheartedly congratulate the winners." - Roxana Mînzatu
præmierne går til...
Digital upskilling @ work: EBU Academy School of AI
EBU Academy School of AI er en dynamisk læseplan, der har til formål at styrke AI-færdigheder og opkvalificere Europas public service-mediefagfolk. Ved at fremme kritisk tænkning bidrager det til at bevare offentlighedens tillid til medierne i en tid med desinformation.
Skolen tilbyder et centraliseret knudepunkt for AI-læring med skræddersyede kurser, der udvikler sig sammen med teknologiske fremskridt. Det leverer skræddersyet træning til nationale tv-stationer, understøtter globalt samarbejde og organiserer arrangementer som Learning and Development Day for at dele strategier og værktøjer.
Forpligtet til inklusion og tilgængelighed fremmer initiativet kønsbalancen, det anvender AI-drevet transskription og oversættelse og prioriterer onlinelæring for at mindske miljøpåvirkningen. Initiativet kombinerer praktiske færdigheder, bæredygtighed og tilpasningsevne, hvilket gør det til en førende model inden for AI-uddannelse for mediefolk.
Digital skills for education: Escape Fake
Escape Fake er et fordybende augmented reality-spil (AR), der lærer unge mediekendskab ved hjælp af en historiedrevet, interaktiv oplevelse. Udviklet af det østrigske studie Polycular med europæiske partnere, hjælper det spillerne med at genkende falske nyheder, online manipulation og privatlivsrisici.
Styret af en virtuel 'quantum reality hacker' ved navn Hannah, løser spillerne gåder, der afslører desinformation, deepfakes og spam bots. Spillet er tilgængeligt på smartphones og tablets og suppleres af læreruddannelse, skoleworkshops, en gratis værktøjskasse til undervisere, et onlinekursus, udstillinger og et europæisk praksisfællesskab. Sammen med unge mennesker kan Escape Fake udvikle sig og tilføje nye kapitler for at forblive relevante og autentiske.
Ved at kombinere fordybende teknologi med medieuddannelse i den virkelige verden bygger Escape Fake praktiske færdigheder inden for kritisk tænkning, digital sikkerhed og ansvarlig mediebrug og tilbyder en skalerbar, tilpasningsdygtig og virkningsfuld model for mediekendskabsuddannelse.
Cybersecurity Skills: Digital Angel
Digital Angel er et landsdækkende initiativ fra Deutschland sicher im Netz e.V. (DsiN), der finansieres af det tyske forbundsministerium for uddannelse, familieanliggender, ældre, kvinder og unge. Det fremmer digital inklusion for ældre voksne og hjælper dem med at engagere sig sikkert og trygt i hverdagens digitale værktøjer.
Gennem mobilt opsøgende arbejde og personlig vejledning har projektet styrket over 25 000 mennesker inden for digitale færdigheder såsom netbank og messaging. Dens tillidsskabende tilgang med lav tærskel, der støttes af 1 500 uddannede multiplikatorer, sikrer bæredygtighed og lokalsamfundsbaseret støtte. Projektet er med succes blevet gentaget i Thüringen og har vist sin skalerbarhed på tværs af regioner.
Ved at fremme partnerskaber mellem generationerne, minimere miljøpåvirkningen og bekæmpe social isolation udgør Digital Angel en holistisk og inklusiv model for tilgængelig digital omstilling.
Inclusion in the Digital World: Digital Überall
Digital Überall er et landsdækkende østrigsk workshop program, der koordineres af OeAD for at styrke voksnes grundlæggende digitale færdigheder, navnlig blandt ældre voksne, beboere i landdistrikterne og underforsynede lokalsamfund.
Initiativet tilbyder 5 000 gratis workshops leveret af over 50 udbydere af voksenuddannelse, der kombinerer individuelle og kommunestyrede bookinger for bred rækkevidde og lokal relevans. Til dato har det nået over 41.000 deltagere på tværs af alle distrikter, med 94,7% der rapporterer høj tilfredshed. Med støtte fra 530 lokale koordinatorer har mere end 700 kommuner deltaget.
Ved at styrke digitale færdigheder, fremme partnerskaber og indføre innovative formater bidrager Digital Überall til at bekæmpe digital udstødelse og styrke Østrigs voksenuddannelseslandskab med løbende udvidelse gennem "Digital Überall PLUS".
Women in ICT Careers: Women Engineers For a Day
Women Engineers for a Day er et regeringsstyret initiativ i Portugal, der blev lanceret i 2017 for at øge kvinders deltagelse i IKT og STEM-fagene. Den koordineres af Commission for Citizenship and Gender Equality (CIG) og INCoDe.2030 og støttes af universiteter, kommuner, virksomheder og foreninger og inddrager kvindelige studerende i alderen 12-18 år gennem praktiske STEM-aktiviteter.
Siden lanceringen har programmet nået omkring 22.000 studerende med over 850 aktiviteter, der involverer 102 partnerorganisationer, 65 skoler og 23 videregående uddannelsesinstitutioner. Integreret i nationale strategier for ligestilling og digitale færdigheder støtter den langsigtet køns inklusion i IKT og supplerer bredere STEM-initiativer.
En stor tak fra os alle på Digital skills and Jobs Platform til alle projekter, organisationer og initiativer, der blev ansøgte i år.
Din passion for at udbrede digitale færdigheder i hele Europa er virkelig inspirerende. Hver ansøgning viste projektets kreativitet, engagement og reelle indvirkning på menneskers liv. Din indsats gør en forskel, og vi er taknemmelige for alt, hvad du gør for at opbygge et stærkere og mere forbundet europæisk digitalt landskab. Vi er spændte på at se, hvordan dit arbejde vil fortsætte med at forme lokalsamfund på hele kontinentet.