Forældres digitale vaner smitter (selvfølgelig) af på børnene
Data fra McKinsy & Company viser tydeligt hvordan børns fremtidige uddannelsesmuligheder påvirkes af forældrenes vaner
I Europa er der en stærk sammenhæng mellem forældres uddannelsesniveau og deres børns uddannelsesmæssige præstationer. Børn af højtuddannede forældre har tre gange så stor sandsynlighed for at opnå høje uddannelsesniveauer som deres jævnaldrende med mindre uddannede forældre, bemærker Senior Partner Tania Holt og medforfattere på en artikel hos McKinsey & Company (se link nedenfor). Børn, hvis forældre kun har gået i grundskole eller på mellemskole, har 15 gange større sandsynlighed for at droppe ud af skolen inden de fylder 16 år, hvilket mindsker chancen for, at de kan få højtlønnede karrierer.
Denne tendens viser, hvor vigtigt det er at bryde den sociale arv og sikre, at alle børn får lige muligheder for uddannelse, uanset deres forældres baggrund. Når forældre har en høj uddannelse, har de ofte bedre ressourcer og viden til at støtte deres børns skolegang, hvilket kan føre til bedre akademiske resultater. Omvendt kan børn af forældre med lavere uddannelse mangle den samme støtte og motivation, hvilket kan påvirke deres skolegang negativt.
Derfor er det afgørende at implementere politikker og initiativer, der kan hjælpe med at udligne disse forskelle. Dette kan inkludere ekstra støtte til børn fra mindre uddannede familier, såsom lektiehjælp, mentorprogrammer og adgang til uddannelsesressourcer. Ved at investere i disse tiltag kan vi arbejde hen imod en mere retfærdig og inkluderende uddannelsessektor, hvor alle børn har mulighed for at nå deres fulde potentiale.
Noget nyt under solen?
Det er ingen hemmelighed, at forældres handlinger og adfærd har stor indflydelse på deres børns udvikling og fremtid. Forskning har i mange år vist, at forældres uddannelsesniveau, vaner og værdier smitter af på børnene. Børn lærer ved at observere og efterligne deres forældre, og derfor er det ikke overraskende, at børn af højtuddannede forældre ofte selv opnår høje uddannelsesniveauer. Men på trods af denne viden ser det ud til, at vi som forældre ikke har handlet tilstrækkeligt på den. Der er meget fokus på, hvad børn og unge skal lære og gøre anderledes for at klare sig godt i livet, men vi glemmer ofte at se på vores egen rolle og hvad vi selv kan gøre for at støtte dem.
Hvis vi fx ønsker, at vores børn skal være mere engagerede i deres skolearbejde, er det vigtigt, at vi som forældre viser interesse og involverer os i deres uddannelse. Det kan være så simpelt som at spørge ind til deres dag i skolen, hjælpe med lektier eller deltage i skolearrangementer. Vores engagement sender et signal om, at uddannelse er vigtigt, og det kan motivere børnene til at tage deres skolegang seriøst. Desuden er det vigtigt, at vi som forældre også arbejder på vores egne vaner og adfærd. Hvis vi ønsker, at vores børn skal være mere ansvarlige og selvstændige, skal vi vise dem, hvordan man tager ansvar og træffer gode beslutninger. Det betyder, at vi skal være gode rollemodeller og vise dem, hvordan man håndterer udfordringer og lærer af sine fejl.
Der er også behov for, at vi som samfund skaber bedre støtte og ressourcer til forældre, så de kan hjælpe deres børn på bedst mulige måde. Dette kan inkludere forældrekurser, rådgivning og adgang til information om, hvordan man bedst støtter sine børns uddannelse og udvikling.
Så mens der er meget snak om, hvad børn og unge skal lære at gøre anderledes, er det lige så vigtigt, at vi som forældre reflekterer over vores egen rolle og hvad vi selv kan (læs: skal!) gøre for at støtte dem. Ved at tage ansvar for vores egen adfærd og engagement kan vi skabe en positiv og støttende miljø, der hjælper vores børn med at nå deres fulde potentiale.
Links
Læs den oprindelige artikel hos McKinsey & Company.
Mød Dansk IT's Udvalg for digitale kompetencer her.