Et nyt kapitel om digitale færdigheder i Europa — Udforsk DigComp 3.0!

Denne femte iteration af DigComp, der sidst blev opdateret i 2022, bringer bl.a. nyt indhold, der dækker AI og cybersikkerhedskompetence, mis- og desinformation, digital trivsel og digitale rettigheder.

DigiComp |EU institutionel digital kompetencemodel | DSJC Danmark

DigComp 3.0: Europa-Kommissionens Joint Research Centre har netop publiceret den seneste udgave af "the Digital Competence Framework", der er udviklet i samarbejde med Europa-Kommissionens Generaldirektorat for Beskæftigelse, Sociale Anliggender, Arbejdsmarkedsforhold og Inklusion og over 300 interessenter, eksperter og politiske beslutningstagere.

Den europæiske digitale kompetenceramme (DigComp) fastsætter, hvad der er nødvendigt for at være digitalt kompetent, og støtter udviklingen af digitale kompetencer for alle. Frameworket omfatter en bred vifte af færdighedsniveauer – fra grundlæggende til meget avancerede. I dag er det et overordnet referencepunkt, der anvendes af både politiske beslutningstagere, arbejdsgivere, undervisere og forskere: et fælles sprog for digitale kompetencer i en digital verden i hastig udvikling.

 

Hvorfor DigComp betyder noget nu

Digitale teknologier har omstruktureret selve strukturen i vores daglige, sociale og arbejdsmæssige liv på mere end én måde. I dagens globale økonomi, der er indlejret i data og kunstig intelligens, er digital kompetence blevet en nødvendighed. Digitale færdigheder handler ikke længere om at blive klar til fremtidens arbejde: De definerer nutiden. I 2024-2025 rapporterede 92 % af EU's arbejdstagere, at de havde brug for digitale færdigheder for at udføre deres arbejde, og 30 % brugte AI-systemer til deres arbejde.

Dagens medarbejdere forventes ikke blot at anvende digitale værktøjer, men også løbende at omskole og opkvalificere sig gennem hele deres karriere. Hvis digitale færdigheder er blevet synonymt med at arbejde og leve i dagens verden, er dem uden digitale kompetencer effektivt låst ude af job, væsentlige tjenester og muligheder. Alligevel havde kun 56 % af europæerne i 2023 over grundlæggende digitale færdigheder, hvilket betyder, at EU er langt fra målene for det digitale årti.

 

Hvad er nyt i DigComp 3.0

Denne femte iteration bringer nyt indhold, der dækker prioriteter som AI og cybersikkerhedskompetence, mis- og desinformation, digital trivsel og digitale rettigheder.

Færdighedsniveauerne — fra grundlæggende til højt avancerede — er blevet ajourført sammen med over 500 nye erklæringer om læringsresultater med klare beskrivelser til støtte for udvikling og vurdering af færdigheder.

1: Information search, evaluation, management. 2: Communication and collaboration. 3: Content creation. 4: Safety, wellbeing and responsible use. 5: Problem identification and solving

DigComp-rammen findes også i flere formater, hvilket muliggør fleksibel brug på tværs af forskellige sammenhænge.

 

DigComp's historie

Den europæiske digitale kompetenceramme (DigComp), der blev lanceret i 2013 af Europa-Kommissionen, blev udviklet af "the Joint Research Centre" som et fælles referencepunkt for digitale kompetencer i hele EU. Allerede dengang anerkendte Kommissionen, at flere og flere job blev omformet af den digitale omstilling af den europæiske økonomi og det europæiske samfund, og identificerede et behov for en fælles forståelse, når det drejer sig om digitale kompetencer på tværs af EU's medlemsstater. Det var i 2013: en tid, hvor mange EU-lande endnu ikke fuldt ud havde taget udviklingen af digitale færdigheder til sig, og hvor den digitale omstilling ikke havde berørt alle sektorer i det omfang, den har i dag.

DigComp 2.0 indførte i 2016 store ændringer i terminologi og konceptualisering som følge af teknologiske tendenser, efterspørgsel efter og udbud af færdigheder – og den øgede popularitet af alternative arbejdsformer såsom platformsarbejde. DigComp 2.1 blev offentliggjort det følgende år, i 2017, og introducerede 8 færdighedsniveauer og styrkede den operationelle anvendelighed.DigComp 2.2, som udkom i 2022, bragte AI-færdigheder, datakendskab og cybersikkerhed i forreste række og tilføjede 250 nye eksempler på viden, færdigheder og holdninger.

Fra en rent beskrivende taksonomi har DigComp udviklet sig til sin nuværende rolle som den vigtigste ramme for digitale færdigheder i Europa. I dag bidrager den til at forbinde forskellige sektorer (f.eks. formel uddannelse med erhvervsuddannelse, videregående uddannelse og erhvervsuddannelse med beskæftigelse) eller støtte muligheden for at overføre og vurdere færdigheder på tværs af EU's medlemsstater. en innovationsforstærker.

 

Yderligere læsning

Hvis dette har vakt din interesse, vil der blive afholdt en interaktiv session om DigComp den 12. december 2025 fra kl. 10.00 til 11.00 CET. Tilmeld dig her!

Se også en ny rapport, der viser, hvordan DigComp er blevet brugt i løbet af det sidste årti.

Dyk ned i DigComp 3.0-udgaven og hvad den betyder her.

Der er også en liste over ressourcer på DigComp 3.0: DigComp 3.0: European Digital Competence Framework for living, working and learning(2025) og en DigComp 3.0 information leaflet.

Den fulde nyhedsmeddelelse - DigComp 3.0

 

Logo: Medfinansieret af Den Europæiske Union